Test tarcz hamulcowych UNEX Sawtooth Titanium

Autor testu: Wojtek / Żbiker
Wróć na stronę główną

Jak napisać rzetelny test komponentu tak trywialnego jak tarcze hamulcowe? Takie mniej więcej pytanie zadałem sobie w momencie w którym otrzymałem do testów "tytanowe" tarcze Sawtooth marki UNEX. Postanowiłem przejechać na nich trochę więcej niż 200km - w chwili w której piszę te słowa tarcze UNEX pokonały ze mną grubo ponad 2000km. Byłem bardzo ciekaw jak będą zachowywać się w odmiennych warunkach pogodowych i tak zatrzymywały rozpędzonego Bullka w piekącym słońcu i skwarze Słowackiego masywu Cergov, na Alpejskich oszałamiająco szybkich zjazdach nie mających końca, w bezlitosnym deszczu i w błocie po osie w górach Kambryjskich w Walii, trafił się też Włoski śnieg zatem warunki raczej skrajne.

Średnica tarcz wynosiła odpowiednio 203mm i 180mm, większą zamontowałem oczywiście w przednim kole. To co rzuca się w oczy od razu to kolor stali (nierdzewnej) z której zostały wykonane, pokrwa je warstwa azotek tytanu mająca podnosić ich odporność na wysoką temperaturę co zmniejsza ryzyko przegrzania się hebla w trakcie zjazdu.

Ich nietypowy kształt również odpowiada za łatwiejsze odprowadzanie ciepła a mniej stali = mniejsza waga. Ich masa wynosiła odpowiednio 151g/203mm i 114g/180mm, to średnio o 35g mniej na tarczy od ich konkurencyjnych odpowiedników - to ich główna zaleta, oczywiście zaraz po skuteczniejszym systemie odprowadzania ciepła.

Dawały radę przez tydzień w deszczowej Walii, tamtejszy klimat to prawdziwe wyzwanie dla całego roweru, przede wszystkim dla tarcz które sprawdzały się w nim bardzo dobrze - zarówno w deszczu jak i w błocie dostarczały odpowiedniej siły hamowania co pozwala na pewną i płynną jazdę. W trakcie testu stosowałem ceramiczne okładziny UNEX Thermo Dissipator oraz metaliczne klocki AVID'a, przy organicznych klockach, zimne trochę jęczały na zjazdach ale po złapaniu odpowiedniej temperatury natarczywe dźwięki znikają.

Sawtooth'y mocowane są do piasty w standardzie IS2000 czyli na 6 śrub TX25, które dodawane są do zestawu jednak szukając oszczędności wagowych zamontowałem tytanowe śruby M5x10 TORX gold marki LBS Precision - prawie10g na całym zestawie :)

Z perspektywy czasu i wspomnianych 2000km myślę że udało mi się przyjrzeć dokładniej tytanowym UNEX'om, generalnie jestem z nich bardzo zadowolony jednak zauważyłem że w chwili w której kończą się klocki ostry kształt tarczy zaciąga sprężynę dystansującą okładziny - używam AVID'ów Juicy 7 więc być może to kwestia konstrukcji samego układu hamującego, warto wspomnieć iż tarcze współpracują ze wszystkimi markami hamulców: Magura, Hayes, Avid, Shimano, Grimeca, Formula.

Ceny testowanych tarcz wahają się od 99zł za tarczę 203mm do 96zł za 180mm, różnica niewielka ale biorąc pod uwagę fakt iż ceny tarcz innych producentów są 2x wyższe (za te same rozmiary), mam wrażenie że warto zastanowić się nad zakupem tańszej i równie dobrej - jak nie lepszej alternatywy.


Wróć na stronę główną

All www & foto copyrights 2004-2011 by WZ